ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 紀要論文
  2. 埼玉医科大学看護学科紀要
  3. Vol.9 No.1(平成27年度)

発達障害及び発達障害の疑いのある看護学生の臨地実習における学習困難の様相

https://saitama-med.repo.nii.ac.jp/records/315
https://saitama-med.repo.nii.ac.jp/records/315
c1658936-1a04-4d48-903c-79c1ab910f0f
名前 / ファイル ライセンス アクション
009_1_11.pdf 発達障害及び発達障害の疑いのある看護学生の臨地実習における学習困難の様相 (1.7 MB)
license.icon
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2016-06-16
タイトル
タイトル 発達障害及び発達障害の疑いのある看護学生の臨地実習における学習困難の様相
タイトル
タイトル State of learning difficulties during clinical training among nursing students who have or are suspected to have developmental disorders
言語 en
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 発達障害
キーワード
主題Scheme Other
主題 発達障害の疑い
キーワード
主題Scheme Other
主題 看護学生
キーワード
主題Scheme Other
主題 臨地実習
キーワード
主題Scheme Other
主題 学習困難
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Developmental disorders
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 suspicion of developmental disorders
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 nursing students
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 clinical training
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 learning difficulties
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
記事区分
値 原著
著者 山下, 知子

× 山下, 知子

WEKO 403

山下, 知子

Search repository
徳本, 弘子

× 徳本, 弘子

WEKO 692

徳本, 弘子

Search repository
Yamashita, Tomoko

× Yamashita, Tomoko

WEKO 404

en Yamashita, Tomoko

Search repository
Tokumoto, Hiroko

× Tokumoto, Hiroko

WEKO 693

en Tokumoto, Hiroko

Search repository
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 発達障害及び発達障害の疑いのある看護学生の臨地実習における学習困難について,全国の看護師養成機関
で実習指導を担当した教員に対して質問紙調査を行った.回収率は,26.7%であった.各養成機関において,
発達障害の診断を把握している学生は49 名であり,全体の0.1%であった.看護教員がこれまでに経験した,
看護学生の臨地実習における著しい学習困難について,102 事例をKJ法で分析した結果,41 の表札からさらに大きな4 グループに分類された.その内容として,「患者や指導者・教員,グループメンバーなどとのコミュ
ニケーションが困難である」ことや,「基本的な学習習慣が身についていない」ことからくる学習困難があがり,
これらについて教員は,「繰り返し指導するが指導内容が身につかない」ということを,学習困難としてとら
えていた.これらは,発達障害と関連が深いと考えられる.看護教育においても,発達障害について,個別で
具体的な指導を研究していく必要がある.
abstract
値 We conducted a questionnaire survey of instructors overseeing practical training at nursing training institutions around the country regarding learning difficulties observed during clinical training among nursing students who have or are suspected to have developmental disorders. The response rate was 26.7%. Among all the nursing training institutions, the number of students who were recognized as being diagnosed with a developmental disorder was 49, or 0.1% of all students. Using the KJ Method, we analyzed 102 cases of significant learning difficulties instructors had observed during clinical training among nursing students; the 41 nameplates were sorted into 4 large groups, The results revealed learning difficulties attributed to “Difficulties communicating with nurses, instructors, trainers, instructors, group members, etc.” and “Difficulties mastering basic study habits” which the instructors interpreted as “Difficulties in mastering instructions despite repeated coaching.” These learning difficulties are considered to be deeply connected with developmental disorders. Moreover, in the field of nursing training, it is necessary to investigate distinct, concrete instructional methods regarding developmental disorders.
書誌情報 埼玉医科大学看護学科紀要
en : Bulletin of School of Nursing, Saitama Medical University

巻 9, 号 1, p. 11-17, 発行日 2016-03
出版者
出版者 埼玉医科大学保健医療学部看護学科
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 1882-8167
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA12316845
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-06-19 10:42:04.528616
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3